Dobré brzdy Vám zachránia život! Aké zvoliť?! Kotúčové alebo ráfikové?

Obrázok kotúčových bŕzd

Kotúčové brzdy pre bicykel

Veľa ľudí sa pýta otázku: „Aké brzdy sú lepšie? Moderné kotúčové alebo stará rokmi overená klasika a teda ráfikové brzdy?“.

Surfovaním po internete som narazil na takúto otázku: „Idem kupovať nový bike, a chcem sa vás preto opýtať na váš názor, že ktoré brzdy sú lepšie?

Ja som počul na každú stranu nejaké pozitíva / negatíva. Niektorí mi povedali, že „kotučáky“ sa vraj rýchlo zahrievajú, že sa môže kotúč pri náraze skriviť a zničiť celú brzdiacu mechaniku, a že „kotúčaky“ sú len na image a plnia rovnakú funkciu. Iní zase, že V-brzdy pískajú na mokrom ráfiku (áno, aj mne to lezie na nervy), gumy sa veľmi rýchlo zošúchajú atď.

Chcel by som teda poznať váš názor na túto možno zbytočnú tému S čím máte lepšie skúsenosti,
nejaké tipy ak máte, tak ich sem napíšte.“

Čo na to odpovedať danému pýtajúcemu sa? Tak poďme teda na to a rozoberme si rozdiely, výhody a nevýhody týchto 2 druhov bŕzd.

Obsah:

Rozdelenie bŕzd:

V tejto sekcii si detailne popíšeme najznámejšie typy bŕzdy. Ukážeme si na obrázkoch ako tieto brzdy vyzerajú a taktiež si popíšeme ich hlavné výhody a samozrejme aj nevýhody. Poďme teda na to!

Ráfikové brzdy typu Cantilever

Obrázok ráfikových bŕzd typu Cantilever

Ráfikové brzdy – Cantilever

Ako môžete vidieť na obrázku, jedná sa o brzdy, ktoré fungujú na princípe zvierania čeľustí. Na čeľustiach sú namontované brzdiace gumičky (klátiky), ktoré pri stlačení čeľustí začnú trieť o ráfik kolesa bicykla a tým začne bicykel brzdiť. Čeľuste sú prepojené oceľovým lankom, ktoré je v strede prepojené na hlavné lanko, vedúce k brzdovým páčkam. Toto prepojenie nie je najšťastnejšie, keďže kvôli nemu sa brzdy pomerne ťažko nastavujú.

Tieto brzdy sú historický najstarším typom bŕzd. Určite ich poznáte zo starších bicyklov. Dnes ich je možné nájsť u najlacnejších typov bicyklov.

Brzdy Cantilever majú len jednu výhodu a tou je ich cena. Sú to najlacnejšie brzdy na trhu a to sa odráža aj na ich nevýhodach, ktorými sú najmä zložité nastavovanie a nízka účinnosť. Cantilevery taktiež nie sú veľmi vhodné do daždivého, blatistého a snežného prostredia.

Ráfikové brzdy typu V-Brake

Obrázok ráfikových bŕzd typu V-Break

Ráfikové brzdy – V-Break

V-Brake alebo V-Brzdy sa radia medzi brzdy ráfikové. Pracujú na podobnom princípe ako brzdy Cantilever. Rozdielom je ich tvar a to ako prenášajú brzdnú silu z páčiek na čeľuste.

Ako môžete vidieť na obrázku systém V-Brake je značne odlišný od systému Cantilever. Čeľuste sú dlhšie a rovné a sú prepojené priamo hlavným lankom, ktoré je medzi čeľusťami chránené gumeným tesnením.

Nastavovanie týchto bŕzd je oveľa jednoduchšie ako v predošlom prípade, práve vďaka priamemu prepojeniu hlavným lankom. Účinnosť je z rovnakého dôvodu výrazne vyššia.

Výhodami týchto bŕzd sú: jednoduché nastavovanie a údržba, celkom priaznivá cena. Nevýhodou týchto bŕzd (ale aj celkovo ráfikových bŕzd) je, že nie sú veľmi vhodné do daždivého, blatistého a snežného prostredia. To neznamená, že sú v týchto podmienkach nepoužiteľné, len nie sú práve najvhodnejším typom pre takéto prostredie.

Na záver je potrebné dodať, že vlastnosti ráfikových bŕzd sa dajú značne vylepšiť vhodným výberom brzdiacich gumičiek (špalikov). Tie sa vyrábajú z rôznych zmesí a v rôznych veľkostiach. Je teda možné nájsť aj také zmesi, ktoré sa hodia do dažďa a tým vylepšiť vlastnosti bŕzd v tomto prostredí.

Kotúčové brzdy

Kotúčové brzdy pracujú na úplne odlišnom princípe ako brzdy ráfikové. Kotúčové brzdy brzdia pomocou brzdových doštičiek a brzdových kotúčov. Brzdový kotúč je pripevnený k náboju alebo k vidlici bicykla a brzdnú silu prenáša na koleso pomocou špicov kolesa.

Brzdové doštičky plnia rovnakú úlohu ako brzdové gumičky u ráfikových bŕzd. Teda prenášajú brzdnú silu na kotúč. Trením o kotúč sa uskutočňuje samotné brzdenie.

Výhodou kotúčových bŕzd je vysoká účinnosť brzdenia, skvelé brzdné vlastnosti v akomkoľvek počasí a teréne. Nevýhodami sú vysoká cena a vyššia hmotnosť nielen bŕzd samotných ale aj vidlice a špicov, ktoré musia byť prispôsobené kotúčovým brzdám.

Kotúčové brzdy sa navyše delia na mechanické a hydraulické. Mechanické prenášajú brzdnú silu z páčiek na kotúče pomocou napínania oceľového lanka, rovnako ako to je v prípade ráfikovych bŕzd. Hydraulické k tomu využivajú kvapalinu, ktorá lepšie prenáša túto silu a teda nie je potrebné vynakladať také veľké úsilie na zabrzdenie bicykla.

Porovnanie kotúčových a ráfikových bŕzd

Ktoré brzdy sú teda vhodnejšie? To záleži od toho, aký mate typ bicykla a v akom teréne chcete jazdiť.

Všeobecne ak chcete jazdiť po cestách a na cestnom bicykli, tak vhodnejšie sú ráfikové brzdy a to typu V-Brake. Sú ľahšie, horšie vlastnosti v blatistom teréne Vás trápiť nemusia a teda sú dokonale vhodné.

Ak naopak chcete jazdiť po lese, v náročnom teréne a podobne, vtedy Vám odporúčame brzdy kotúčové. Síce sú ťažšie, ale majú lepšie vlastnosti práve v takýchto náročných terénoch.

Poďme si napísať ešte nejaké zaujímavosti o týchto 2 typoch bŕzd:

Kotúčové brzdy:

  • sú veľmi účinné
  • pri krivom ráfiku majú vždy rovnako dobré brzdné vlastnosti
  • sú ťažšie a drahšie, náročnejšie na údržbu
  • sú vhodnejšie na brzdenie, keď chceme náhle zabrzdiť, prípadne sú vhodné aj na postupné pribrzďovanie, nie však na súvislé brzdenie. Na to sú vhodné brzdy ráfikové.

Ráfikové brzdy:

  • pri krivom ráfiku sa brzdné vlastnosti zhoršujú, brzdy sa viac opotrebávajú, nežiadúco brzdia bicykel
  • sú ľahšie, lacnejšie, ľahké na údržbu
  • sú vhodnejšie na dlhodobé brzdenie, teda ak chcete brzdu jemne držať počas celého zjazdu z kopca

Zhrnutie

V tomto článku sme si predstavili všetky najbežnejšie druhy bŕzd. Na záver by sme radi zodpovedali otázku, ktorú položil daný pán v jednom internetovom fóre:

To pre aké brzdy sa má rozhodnúť závisí na tom, v akom teréne jeho priateľka jazdí. Teda či jazdi v lese a je už pokročilá jazdkyňa, alebo je nováčička a bude jazdiť prevažne po ceste. V 1. prípadne odporúčame brzdy kotúčové, v 2. zas ráfikové V-Brake.

Taktiež je dôležité sa zamyslieť ako bude na bicykli brzdiť. Ak je opatrná a nejazdí zjazdy príliš rýchlo a teda pribrzďuje celou cestou dole, tak odporúčame ráfikové brzdy. Ak má rada rýchlosť a bude brzdiť prerušovane, na korigovanie rýchlosti a na spomaľovanie v zákrutách, tak odporúčame brzdy kotúčové.

Na záver ešte dodáme, že brzdy sa síce zahrievajú a je pravda že tam kde V-Brake brzdy ešte stále brzdia bez problémov, kotúčové už začínajú smrdieť, ale zamýšľať sa nad tým je potrebné až keď na bicykel sadne 100 kg ťažký chlap a rúti sa dole kopcom rýchlosťou 40 km/h a vyššou. Dokonca aj vtedy je to na Slovenských zjazdoch bezpečné, keďže tu asi ťažko narazíme na 10 km dlhý zjazd. Teda Vaše kotúče to zahriatie ani nepocítia. Skôr hrozí nebezpečenstvo predratia ráfika, ale aj to len u takzvaných „Tesco“ bŕzd.

Taktiež by sme radi dodali, že ak ste veľmi nerozhodný, tak kvalitnými ráfikovými V-Brake brzdami nikdy nič nepokazíte, vedia to aj niektorí profesionáli, ktorí preferujú práve V-Brake brzdy.

Dúfame že sme Vám dostatočne obšírne popísali rôzne typy bŕzd a veríme že Vám tento článok pomôže pri rozhodovaní.

12 comments for “Dobré brzdy Vám zachránia život! Aké zvoliť?! Kotúčové alebo ráfikové?

  1. karel
    11. mája 2015 at 12:23

    U V-brzd (ráfkových obecně) je možné zmínit jako nevýhodu, že opořebovávají ráfek a (po mnoha tisících km) může dojít k „probrždění“ ráfku a pak se výhoda levných brzd stírá – je třeba koupit nové kolo nebo alespoň ráfek a přeplést ho. To zase tak levné není.

    U diskových brzd je výhodou nižší potřebná síla, kterou řidič působí na páčky – vhodné pro slabé ženy i mslabé muže.

    • 11. mája 2015 at 13:13

      Ďakujeme za komentár. Vami zmienené výhody a nevýhody sú určite relevantné a veríme že ešte viac napomôžu naším čitateľom.

  2. jhjh
    21. júla 2015 at 11:13

    Manželka si kúpila fitnes bicykel (cestný s rovnými riadidlami) vo výbave má kotúčové brzdy. Brzdí to tak neskutočne, že pri zjazde urobila rybičku ponad riadidlá. Chce to asi získať cit, ale pri zľaknutí hrozí prelet cez riadidlá

    • 21. júla 2015 at 11:53

      Áno, kotúčové brzdy majú veľmi vysokú účinnosť a presne ako píšete, je potrebné si na nich zvyknúť a naučiť sa brzdiť oboma brzdami (prednou aj zadnou) naraz.

    • Tomáš
      23. júla 2016 at 22:35

      Ja Mám V-Brake kupil som gumičky za 8€ a brzdia nadherne už pri rýchlosťi 15km/h ma prehodia cez riditka a to je čo povedať keď pri takej malej rýchlosti brzdia tak dobre a to my koleso/rafik lieta asi 1 cm do sprany 😀

  3. 3. novembra 2015 at 22:27

    A ako je to s kotucovymi? Hydraulika vs lanka.. Co je praktickejsie, pripadne vyhody, nevyhody.. Dakujem J.

    • 24. júla 2016 at 19:35

      Dobrý deň. Je to ako so všetkým. Všetko má nejaké výhody ale aj nevýhody. Hydraulické brzdy majú lepšiu efektívnosť, lepšie pracujú, stačí menšia sila pri stláčaní páčok, atď. Sú ale drahšie a ak sa niečo pokazí tak servis je zložitejší a tým pádom aj drahší (z osobných skúsenosti ale môžem povedať, že hydraulické brzdy nie sú veľmi kazové (alebo som mal práve ja šťastie, že som žiadnu vadu s brzdami nemal)).

      Osobne ale doporučujem určite hydraulické.

  4. Marek
    26. mája 2016 at 9:07

    na DH urcite kotučove a hydraulické (:

  5. Jakub
    16. augusta 2017 at 18:49

    celkovo by som zvolil iba hydraulicke brzdy a nad rafikovýmy by som sa ani nepozastavil

    • 28. augusta 2017 at 20:09

      Ráfikové brzdy majú stále svoje výhody. Napríklad, majp veľmi veľké využitie pri závodných cestných bicykloch. Sú ľahšie a preto sú tam tak veľmi využívané.

      • Jakub
        31. augusta 2017 at 10:43

        Možno sú ľahšie ale menej výkonné, už aj na TdF sa začali používať a aj sa s nimi vyhráva (čítam som o tom v médiách) ale zase je to otázka peňazí, sponzorov a aj vkusu

Pridaj komentár

Viac:
Recenzia: Mikina Benesport ŠIPRÚŇ

Ako sme Vám sľúbili v jednom z predošlých článkov, prinášame Vám prvú z minimálne dvoch recenzií na produkty značky Benesport....